Förstahandshyresgästs ansvar för skador orsakade av andrahandshyresgäst

Hej,

Jag har under två månader i sommar hyrt ut min hyresrätt i andra hand. kontrakt skrevs mellan mig som är förstahandshyresgäst och personen som var andrahandshyresgäst och lämnades sedan till min hyresvärd. Vid överlämning av lägenheten var den inte städad och spishällen var sönder vilket nu gör att det krävs en reparation. Vid kontakt med min hyresvärd sa de att det är jag som är skyldig att stå för dessa kostnader och att mitt försäkringsbolag isåfall får ta det med min andrahandshyresgäst. Hur kan det vara möjligt att jag ska stå för skador någon annan orsakat då vi har skrivit kontrakt? känns meningslöst att ha skrivit ett kontrakt om de ändå inte gäller vid en sådan sak?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rättigheter och skyldigheter mellan hyresvärd och hyresgäst regleras i den s.k. hyreslagen - Jordabalkens (JB) 12 kap.

Du som förstahandshyresgäst ansvarar mot din hyresvärd för skicket på lägenheten (se 12 kap 24 § 1st. JB), det innefattar även ett ansvar för skador på lägenheten som vållas av personer du inrymmer i lägenheten - så som gäster, inneboende eller andrahandshyresgäster (Högsta domstolens dom: T 2031-13), om inte du och din hyresvärd har kommit överens om annat. Att ansvarsfördelningen ser ut på det här sättet kan man säga beror på att du har ett hyresförhållande med din hyresvärd, och förhållandet mellan dig och din andrahandshyresgäst är ett annat. Din hyresvärd har inget direkt hyresförhållande med din andrahandshyresgäst (utan bara indirekt genom dig). Det yttersta ansvaret mot hyresvärden vilar därmed på dig som förstahandshyresgäst och du (eller ditt försäkringsbolag) får sedan utkräva ersättning för den som verkligen orsakade skadan, i det här fallet andrahandshyresgästen.

Hoppas du fick svar på din fråga. Du är alltid välkommen att komma in med fler frågor till oss på Lawline.

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare