Förtal att påstå att mina hundar borde avlivas?

Hej,

Jag har under en längre tid blivit trakasserad av en granne p g a att jag till sist anmält att denne fuskar med bostadsbidrag sedan flera år tillbaka. Nu vill grannen hämnas, och detta på ett oerhört obehagligt sätt...

Jag har fått höra av en annan granne (som ej ville skriva på!) att denna person nu gått runt och försökt samla in namn i mitt bostadskvarter med kravet att min hund bör avlivas!!! Är detta verkligen lagligt? Jag har aldrig fått ngn som helst anmärkning gällande min hund i något avseende. Hunden har däremot vissa hälsoproblem, som på sikt kan bli allvarliga. Den medicineras dock med god effekt och står under regelbunden uppsikt av en veterinär. Grannen sprider nu ut att min hund är "sjuk" och därför "bör tas bort snarast"!!! Jag har aldrig ens diskuterat min hunds hälsa med denna person, och han saknar helt insyn i situationen. Samme granne har även försökt att reta upp min hund (som ej reagerat nämvärt) genom att skälla, knacka på fönster, etc. Så hans plötsliga "omsorg" om min hunds hälsa rimmar verkligen dåligt med tidigare beteende...

Jag känner mig nu både kränkt och ledsen eftersom alla i bostadsområdet känner till namnlistan. Är även rädd för vad grannen faktiskt kan ställa till med gällande min hund? Kan detta räknas som förtal? Är det läge för en polisanmälan?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Om det påstås att du är en dålig hundägare som inte kan ta hand om din hund kan det absolut utgöra förtal. Ett förtal innebär, något förenklat, att man pekar ut en person som brottslig eller på ett annat sätt säger något nedsättande om personen, och att det inte är försvarligt att göra det. Det får nog allmänt anses som nedsättande för en hundägare om det sprids uppgifter att denne inte kan ta hand om sina djur.

I annat fall kan det utgöra ett brott som heter falsk tillvitelse. Det innebär ungefär att man påstår någon besvärande omständighet om en person inför en myndighet som ligger personen till last, till exempel att anmäla till Länsstyrelsen att en person missköter sina djur till den grad att de bör omhändertas.

Med andra ord finns det anledning för dig att göra en polisanmälan om du känner dig utpekad. Notera att det kan var förtal även om uppgifterna som sprids är sanna, om de bara är nedsättande och det inte är försvarligt att sprida dem.

Rådgivare