Förtal av juridisk person

Jag driver en webshop med auktioner. Nu har en grupp av människor på ca, 10 st gått ihop och jobbar febrilt med att försöka förstöra mitt företag. Dom sprider just nu att jag skulle ha bulvaner på en sida på facebook, helt utan beläggs Något som givetvis skadar och påverkat mitt rykte som företag. Vad kan jag göra åt det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Eftersom förtalsbrottet endast omfattar kränkande uppgifter avseende fysiska personer anses företag (juridiska personer) ej kunna bli föremål för brott i berört avseende. Härmed dock inte sagt att brott helt skulle vara uteslutet endast för att de uppgifter som spridits rör en affärsverksamhet. Varje företag sköts av en eller flera fysiska personer, vilka är berättigade samma skydd som alla andra potentiella brottsoffer. Det må vara svårare att identifiera identifiera ett brottsoffer om en hel organisation berörs, men i de fall det är tydligt att en enskild utpekas som klandervärd kan brott ändå ha begåtts (jfr. NJA II 1962 s. 149).

Vad som ytterst blir avgörande är sålunda om de spridda uppgifterna rör en (eller flera) specifik(a) person(er) eller ett helt företag (givet att de som lämnat uppgifterna agerat uppsåtligt). Har som i förevarande fall synes ha skett angivits att en viss person företagit vissa klandervärda handlingar torde ett brott ha begåtts. Detta kan dock ej med säkerhet avgöras då informationen är aningen knapphändig. Rekommendabelt vore oavsett vilket att ta kontakt med polismyndigheten för att, om detta kan anses befogat, upprätta en anmälan.

Vänligen,

Gustaf WiklundRådgivare