Förtal av kollektiv

Statsminister Stefan Löfvén påstår att Sverigedemokraterna är ett nazistiskt parti och eftersom jag röstar på detta parti betraktas jag som nazist, vilket jag INTE är.

Därför anmäler jag Statsministern för förtal i och med detta uttal.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om uttalandet skett i en tryckt skrift gäller förtalsbestämmelsen i Tryckfrihetsförordningen 7:4 p 14 (här). Den säger att förtal är straffbart om någon lämnar en uppgift som är nedsättande. Förtal är dock inte straffbart om det var försvarligt att lämna uppgiften, uppgiften är sann, eller att uppgiftslämnaren hade skälig grund för den.

Då uttalandet skett i annat format än tryckt skrift gäller istället förtalsbestämmelsen i Brottsbalken 5:1 (här). Den säger att den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, döms för förtal.

För att förtal ska utdömas finns det dock krav på att det är en enskild som har utpekats. Denne ska alltså kunna identifieras. Förtal av kollektiv är med andra ord inte straffbart eftersom förtalsbestämmelsen skyddar individer och inte stora företag, myndigheter och organisationer, då dessa vanligtvis har möjlighet att bemöta negativ publicitet.

Eftersom Stefan Löfven inte kallade just dig för nazist i media, är min bedömning att du troligtvis inte kommer att nå framgång med din anmälan.

Har du ytterligare funderingar i frågan är du välkommen att återkomma i kommentarsfältet!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare