Förtal av lärare

Hej !

Kan det vara förtal av min sons lärare

om jag som förälder förmedlar -epostledes- till skolans rektor

min sons beskrivning att "flera elever tjatat till sig fler poäng" vid ett prov?

Är det samma som att utpeka läraren för olovlig favorisering?

Varken jag -eller min son- kan styrka att "de har tjatat till sig fler poäng".

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 5:1 st 1 brottsbalken gäller att den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller på annat sätt lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, döms för förtal. Frågan i ditt fall blir således om det mailet du skickat innehåller en uppgift (dvs att flera elever tjatar sig till poäng) som är ägnad att utsätta läraren för annans missaktning. Det skulle kunna vara så att ett påstående om att läraren favoriserar elever är en sådan uppgift som krävs för förtal. Vore så fallet finns dock ett undantag i 5:1 st 2 brottsbalken som säger att det inte är förtal om det var försvarligt att lämna uppgifterna och du hade skälig grund för den. Att på detta sätt försöka påkalla eventuella missförhållanden i skolor måste anses vara försvarligt. Så länge du har skälig grund för att tro att det stämmer (vilket du verkar ha, din son har berättat om det) borde ditt mail inte kunna anses utgöra förtal.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare