Förtal kring rykte att tidigare anställd är sexualbrottsling

Förtal!

Jag har fått uppgifter av en medarbetare att en tidigare chef spridit ett rykte om att jag är en sexualbrottsling och uppmanat vederbörande att sprida detta falska rykte.

Medarbetaren är beredd att vittna mot den chefen i denna fråga ! finns det exempel på tidigare domar i denna fråga att referera till

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Förtal innebär att man pekar ut någon såsom brottslig eller lämnar nedsättande uppgifter om personen i syfte att utsätta denne för andras missaktning(5 kap. 1 § Brottsbalken (BrB)). Brottet består typiskt sett av att en person lämnar en nedsättande uppgift om en annan person till en tredje person. Att uppgiften har nått en viss spridning krävs inte men det kan vara av betydelse för straffmätningen eller om det istället kan anses vara grovt förtal (5 kap. 2 § BrB). Framförandet kan även ske genom att på något sätt misstänkliggöra någon. Men uttalandet måste ändå vara av en viss bestämdhet.

Eftersom han eller hon har lämnat nedsättande uppgifter om dig och antytt att du förfarit brottsligt i syfte att misskreditera dig är det fullt möjligt att det räknas som förtal. Däremot, om uppgiften är sann eller om den har skälig grund eller liknande och samtidigt kan anses vara försvarlig räknas det inte som förtal (5 kap. 1 § 2 stycket BrB).

Det finns omfattande praxis kring frågan om förtal, i sammanhanget kan NJA 2014 s. 808 vara relevant.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Om du behöver ytterligare hjälp kan du vända dig till lawline.se/boka.

Vänligen,

Michael ButlerRådgivare