Förtal mot kassabiträde?

hej

idag har det hänt en sak på mitt jobb. jag jobbar på secondhand, jag stod i kassan och hjälpte en kunde med att pack tallrikar och andra saker med papper men jag tappade ett glas på golvet och det gick sönder. kunden blev väldigt arg och sa till mig " hur kan man vara så klantig" men jag svar inget men min handläggare kom och pratade med henne och sa "att det kan hända och du kan få dina pengar tillbaka och att kunden är i affären medan vi har stängt därför hade vi bråttom med att hjälpa dig" men kunden sa till mig att nej det får inte hända och att tappa nåt på golvet och att det är fel och sa igen att jag är klantig. det var två andra kund bakom henne och alla personal stod och kollade på mig och henne. jag förstod inte ordet därför svarade jag inget på henne.

min fråga är kan man polisanmäla henne"kunden" och om det går hur ska jag anmäla henne? .jag har inte henne namn eller adress?

vad kan man göra ?

och om jag anmäler henne vad kommer jag få till slut

hon svor på mig "klantig" det är ju --skymfning, ärekränkning och förtal.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

För att något ska klassas som förtal måste någon enligt Brottsbalkens 5 kap. 1§ utpeka en person som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämna uppgift som är ägnad att utsätta personen för andras missaktning. Var man skyldig att uttala sig eller var det försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar man att uppgiften var sann eller att man hade skälig grund för den, kan man inte hållas ansvarig.

I detta fall är min bedömning att kalla någon för "klantig", även om man gör det på ett argt sätt, inte når upp till kraven för förtal. Detta är troligen inte heller tillräckligt för att vara ägnat att utsätta en person för andras missaktning.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Elin GustafssonRådgivare