Förtal och kränkning

Hej Har en fråga om förtal och kränkning! Min dotter har påstått saker om mig som ej är sanna gått ut till vänner och bekanta och sagt att jag gett mig ut för en annan person på både facebook och skickat sms i annat namn och nummer!! Jag har försökt pratat med henne men hon har blivit en hel annan person sedan hon träffat en kille som vi anser min man och jag är en psykopat!! För även han har påstått saker om min man som ej är sanna. Vi är så nedtryckta och ledsna vet ej vad vi ska göra tänkte göra en polisanmälan har brevet i har skrivit här men känner att det är ju i alla. fall min dotter. Detta är hemska senario har pågått sedan 2013. Detta måste få ett slut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Brottsbalken (BrB) 5:1 definieras vad som utgör förtal. Det är när en person utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadsätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Då kan man dömas för förtal till böter. Enligt BrB 5:1 st. 2, finns det dock ett undantag och det är när personen är skyldig att uttala sig om detta eller om det annars med hänsyn till omständigheterna är försvarligt att lämna en sådan uppgift, t.ex. om uppgiften är sann eller om man har skälig grund för det.

Enligt samma kapitel i BrB (se BrB 5:3), definieras vad som utgör ärekränkning. Det är när någon ärekränker annan genom kränkande tillmäle, beskyllning eller genom annat skymligt beteende. Då kan man dömas för förolämpning till böter.

Om du anser att denna gärningsbeskrivning passar in din dotter, rekommenderar jag att du i första hand kontaktar din dotter och hennes kille igen och försöker prata med dem. Försök att föra en lugn dialog och få dem att inse att deras beteende inte är okej. Skulle du inte kunna få tag på dem/vill de inte lyssna och fortsätter att bete sig på samma sätt, finns det möjlighet att göra en polisanmälan. Förstår givetvis att det kan kännas jobbigt att behöva polisanmäla sin egen dotter men går det inte att åtgärda deras beteende, är ett alternativ att polisanmäla, särskilt om detta har pågått sedan år 2013.

Hoppas du fick svar på din fråga! Är det något som är oklart är du varmt välkommen att höra av dig igen! Lycka till!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare