Fortsätter rättsprocessen när målsäganden avlidit?

Om målsäganden som utsatts för ett bedrägeribrott avlider före rättegång. Vad händer? Kommer rättsprocessen att fortgå? Åklagaren har ännu ej beslutat att väcka åtal.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Regler om åtal finns främst i rättegångsbalken.

Bedrägeri faller under allmänt åtal. För de brott som faller under allmänt åtal gäller att åklagaren är den som ska väcka åtal. (20 kap. 2 §första stycket, 3 § första stycket och 6 § rättegångsbalk)

För vissa brott gäller i stället att åtal väcks av målsäganden. I de fallen kan det spela roll om målsäganden avlider innan rättegångsförhandlingen. Men det gäller alltså inte för bedrägeri.

Detta betyder att åtalet i det här fallet egentligen inte är beroende om det finns en målsägande eller ej. Åklagaren tar därmed ett beslut om åtal som vanligt.

Det är däremot möjligt att åklagaren beslutar att lägga ned åtalet t ex på grund av att målsäganden inte längre kan vittna i rätten, men som utgångspunkt så fortsätter alltså processen, och åklagaren ska ta ett beslut om åtal.

Jag hoppas att du tycker dig ha fått ett svar på din fråga. Använd annars gärna kommentarfunktionen nedan, så ska jag försöka reda ut eventuella oklarheter.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare