Förtur på återanställning

Hej Jag har går på vikariat i ca 21 mån i samma kommun och på två olika enheter. Söker mig tillbaka till det första men får reda på att en annan som går under Las och begärt förtur kan vara aktuell före mig stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

25§ LAS föreskriver att den som har arbetat under 12 månader, men blivit uppsagd p.g.a. arbetsbrist kan man få förtur, precis som du säger, då en möjlighet för anställning öppnar sig. Arbetsgivaren är då skyldig att erbjuda tjänsten till den som tidigare varit anställd.

Gällande vikariat, gäller dessa i regel tidsbegränsat, något som inte framgår av din fråga. Som jag förstår det har du inte fått en förlängning. Det är först då man har haft vikariat i sammanlagt 24 månader, som man blir berättigad till en tillsvidadreanställning. Om du hade varit tillsvidareanställd hade därmed den andra personen inte tagit din anställning. Men eftersom du endast har haft en tidsbegränsad anställning, gäller företrädesrätten. Du kan därmed inte begära att få ytterligare ett vikariat om så inte är avtalat.

Det ska dock konstateras att du ska få arbeta kvar så länge ditt kontrakt föreskriver. Står det i ditt kontrakt att du har arbete till mars, ska denna tiden och kontraktet upprätthållas. Du kan inte tvingas sluta om så är, med undantag om eventuell avskedsgrund föreligger (grovt åsidosättande av arbetsplikt eller misskötsamhet).

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare