Förundersökning och skadestånd vid mord

Hej.

Vi är sex syskon. Vår pappa har blivit mördad. Står om det i tidningar osv, Nu till min fråga,

Vad kommer att hända nu? Rättegång, skadestånd mm. Har vi rätt till skadestånd?

Är fundersam i det hela om hur man går vidare och vad som kommer att hända och hur man får stöd mm.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det som kommer att ske, om det ännu inte redan har skett eller påbörjats, är att åklagare och polis kommer att inleda en förundersökning om mord. När förundersökningen har avslutats och de eventuellt funnit en misstänkt så kommer åklagaren att besluta om åtal ska väckas eller inte. Om åtal väcks kommer rättegång att inledas och det är först då som ni i egenskap av målsäganden i rättegången kan kräva skadestånd av den tilltalade. Skadestånd får ni dock endast om den misstänkte blir dömd och det är domstolen som avgör om ni har rätt till skadestånd eller inte och hur mycket som ni kan komma att tilldelas.

Som steg ett skulle jag råda er att vända er till polisen, om de inte redan har kontaktat er, och prata med åklagaren som kan hjälpa er och ge er stöd i denna process. Vidare bör ni ta hjälp av ett målsägarbiträde som kan föra er talan om skadestånd om målet kommer till rättegång.

Jag hoppas verkligen att detta gav dig svar på dina frågor men behöver du mer hjälp kan du boka tid hos en av våra erfarna jurister som är specialiserad på straffrätt. Du kan boka tid direkt på http://lawline.se/boka alternativt klicka på knappen till höger! Det går även bra att ringa till oss på 08-533 300 04.

Johanna MatsdotterRådgivare