Förundersökningssekretess

Hej!

Jag är misstänkt för våld mot tjänsteman och utredning pågår och fick veta att det ska upp i huvudförhandling. Nu är det så att målsägande (en ordningsvakt) har berättat för min familj vad som hänt, vad jag är misstänkt för och vilka bevis dom har, mitt i en pågående polisutredning. Frågan är om han som ordningsvakt gjort sig skyldig till brott? (tystnadsplikt)

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar över om målsägande har brutit mot förundersökningssekretessen. Förundersökningssekretessen innebär att uppgifterna i en förundersökning inte kan lämnas ut eftersom detta skulle kunna skada utredningen. Då du anger att målet ska upp till huvudförhandling innebär det att åtal har väckts och att förundersökningen är avslutad. Förundersökningssekretessen gäller inte efter att åtalet har väckts eftersom förundersökningsprotokollet då har blivit offentling handling. Utifrån det du har berättat verkar det som att målsägande har berättat uppgifter som framgår av förundersökningsprotokollet(som är offentlig handling) vilket inte är något brott. Om du undrar mer får du gärna återkomma och annars föreslår jag att du kontaktar din offentliga försvarare(om du har begärt att få en försvarare tilldelad) så kan hen hjälpa dig!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare