Förutsättningarna för att dömas för förtal + förolämpning

Hej.

jag blir utsatt för kränkning och förtal och massa lögner just nu. Person som skickar massa meddelande till mina vänner. säger jag är psykopat och lurar på personen med pengar osv. vilket inte alls stämmer. Ren lögn. Känner mig så kränkt osv. mår riktigt dåligt utav detta. vänner har skickat till mig vad denna personen skriver om mig till mina vänner så jag har bevis på Allt skitsnack.

vad kan jag göra ? detta är inte okey alls. mår så dåligt utav detta. Detta sprids väldigt fort på FB. Får dåligt rykte nu. folk pratar skit nu osv. men det är jag som får all skit för denna person sprider elaka saker om mig till alla vänner på FB.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fundering som att du undrar om dessa händelser kan vara brottsliga och i så fall vilka brott som skulle kunna vara aktuella i det här fallet.

Förtal
Förtalsbrottet finns i 5:1 brottsbalken (BrB). Där framgår det att den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta annan för andras missaktning döms för förtal.

Ett första krav för att kunna dömas för förtal är att en enskild identifierbar person utpekas. Det krävs däremot inte att alla som tar del av uttalandet förstår vem som avses.

Avseende själva förtalsuppgiften krävs det för straffbarhet att det rör sig om tydliga påståenden, både sanna och felaktiga uppgifter kan emellertid utgöra förtal.

Vidare krävs det att uppgiften är ägnad att utsätta personen för andras missaktning.
Lagtexten ger två egna exempel på vad som är att anse som missaktning: att utpekas som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt. För straffbarhet räcker att det finns risk för att missaktning uppkommer och det räcker att uppgiften som lämnats typiskt sett är av nedsättande slag. Detta krav förutsätter dock även att uppgiften sprids i en vidare krets, annars kan man svårligen utsättas för andras missaktning.

Förtal kan vara att skriva något på Facebook om en annan person som får denne att framstå som en sämre människa i omgivningens ögon. Det handlar alltså inte om hur den utsatte själv uppfattar det som skrivits, utan om hur omgivningen uppfattar det.

Förolämpning
Om händelserna du beskriver inte skulle bedömas som förtal skulle det möjligen kunna vara att anse som förolämpning (BrB 5:3). En sådan gärning kan till skillnad från förtal begås "mellan fyra ögon". För förolämpning döms den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende.

Om någon skriver något elakt i ett meddelande till någon och bara mottagaren ser det, kan det inte vara förtal, eftersom det inte sprids till flera personer. För att det ska vara en förolämpning i lagens mening krävs det att avsändaren förstod att meddelandet skulle såra mottagaren, men valde att skicka det ändå. Det avgörande är alltså att avsändaren har uppsåt och att förolämpningen riktas direkt till personen som det handlar om.

Utan att ha mer information om exakt vad som har hänt menar jag att det skulle kunna röra sig om förtal enligt BrB 5:1.

Hoppas att du är nöjd med svaret på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare