Förvaltningsrättens domar

Är Högsta Förvaltningsdomstolens domar är prejudicerande? Dvs, måste Skatteverket följa och reflektera domstolens domar i de råd de ger allmänheten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Förvaltningsrättsliga domar är inte exgibla vilket innebär att de inte i sig utgör grund för verkställighet av annan myndighet. Skatteverket MÅSTE inte följa de som framgår från dom, skatteverket är i förhållande till domstol och andra myndigheter självständig, vilket innebär att ingen får bestämma "över" skatteverket.

Däremot så ska skatteverket p.g.a. lojalitet och p.g.a. instansordningens princip välja att döma på samma sätt som domstolen. Men det finns många exempel på fall där undre instans (t.ex en myndighet) valt att döma i motsatt riktning i förhållande till högre domstol.

Med vänliga Hälsningar

Alban DautajRådgivare