Förverka hyresrätt p.g.a dröjsmål med betalning

Mina hyresgäster är mycket försenade med hyran. Dom har ett förstahandskontrakt. Hyr ut mitt hus på tomten. Kan jag säga upp dom tidigare pga upprepade förseningar. Och sist betalade dom bara halva hyran( ursäkter om problem med bank).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyra regleras i 12 kap jordabalken, se här.

En hyresrätter är förverkad och hyresvärden är berättigad att säga upp avtalet i förtid om hyresgästen (av bostadslägenhet) dröjer med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen (12 kap 42 § 1 punkten). En hyresrätt är dock inte förverkad om det som ligger hyresgästen till last är av ringa betydelse (12 kap 42 § 5 stycket). Är hyresrätten förverkad men hyresgästen hinner betala innan hyresvärden sagt upp avtalet kan hyresvärden inte längre säga upp avtalet på den grund att hyresgästen är försenad med betalning (12 kap 43 §)

I ditt fall verkar hyresgästen ha varit försenad med betalning vid upprepade tillfällen. Hyresgästen verkar även vara försenad med den senaste betalningen och därför har du rätt att säga upp avtalet i förtid med stöd av 42 § 1 p.

Om du säger upp avtalet har dock hyresgästen tre veckor på sig att betala innan hyresgästen får avhysas från lägenheten (12 kap 44 § 1 stycket)

HÄR kan du läsa mer om påföljder vid försenad betalning

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lisa NaudotRådgivare