Förverkande av hyresrätt

Kan man säga upp hyresgäst om han/hon sköter inte sin belalning?

Lawline svarar

Hej! Tack för Er fråga.

Avtal som avser hyra av hus eller del av hus som upplåts mot ersättning regleras i 12 kapitlet jordabalken (JB). Enligt 12 kap. 42 § JB kan hyresrätten vara förverkad och hyresvärden berättigad att säga upp avtalet mellan parterna i förtid (det vill säga utan att hyrestiden har gått ut) i vissa fall. Gällande fall där hyresgästen har uteblivit med hyra kan hyresvärden säga upp hyresgästen inom olika tidsintervall beroende på vilken form av hyresrätt det rör sig om.

Gäller hyresavtalet en bostadslägenhet kan hyresvärden säga upp hyresgästen om hyresgästen har dröjt med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen.
Gäller hyresavtalet en lokal kan hyresvärden säga upp hyresgästen om hyresgästen har dröjt med att betala hyran mer än två vardagar efter förfallodagen.

Det ska även tilläggas att om hyran ska betalas i förskott för en längre tid än en månad gäller för hyresavtal för lokal att hyreskontrakt enbart kan sägas upp med anledning av utebliven hyresavgift om hyresgästen dröjer med att betala den på kalendermånaden belöpande hyran mer än två vardagar efter månadens början eller, i fråga om hyra för första kalendermånaden under hyresförhållandet, efter förfallodagen.

I vissa fall kan särskilda regler gälla, exempelvis om hyra deponeras hos länsstyrelsen. Skulle särskilda förhållande råda i Ert fall är Ni välkomna att ställa ytterligare frågor till Lawline och då även inkludera sådana omständigheter som skulle kunna påverka reglerna gällande uppsägning av hyresavtal för att vi ska kunna ge ett så precist svar som möjligt.

Jordabalken finner Ni https://lagen.nu/1970:994#K12R13

Vänligen,

Matilda KarlssonRådgivare