Förverkande av hyresrätt vid olovlig andrahandsuthyrning

Hej,

Min mor har hyrt ut sin Hyreslägenhet till mig under 7 års tid utan några som helst problem dock utan att meddela hyresvärden om detta då vi är familj och går under samma efternamn. Nu har hyresvärden hastigt och lustigt skickat ett uppsägningsbrev att hyreslägenheten till min Mor då det står att hon olovligen hyr ut lägenheten i andra hand och att hon står skriven på en annan adress. Min fråga är nu kan hyresvärden göra så och av vilken anledning? Hyran betalas alltid i tid och har alltid gjort och jag som bor här är 100% skötsam lugn i övrigt, spelar inte musik högt och har sällan några tillställningar.

Kan min mor rädda förstahandskontraktet och kan jag bo kvar? Anledningen till att jag inte kan skriva mig på adressen är pga betalningsanmärkningar som ligger i något år till, dock inga som helst aktuella skulder till någon.

Mvh

Mathias

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Rätten att hyra ut sin bostad regleras i 12 kap Jordabalken (JB), även kallad ”Hyreslagen”. I 39 § framgår det att hyresvärden måste lämna sitt samtycke för att en hyresgäst ska få hyra ut (eller på annat sätt upplåta) sin lägenhet i andra hand. Om en hyresgäst upplåter lägenheten i andra hand utan erforderligt tillstånd är detta skäl för förverkande enligt 42 § om inte hyresgästen efter tillsägelse utan dröjsmål antingen vidtar rättelse eller ansöker om tillstånd, och får ansökan beviljad. Det innebär alltså att din mor borde ha fått en tillsägelse från hyresvärden och inte en uppsägning. Om din mor, efter tillsägelse, inte vidtar rättelse har däremot hyresvärden rätt att förklara hyresrätten förverkad.

Att du är en skötsam hyresgäst är hedervärt men tyvärr inget som gör en upplåtelse i andrahand utan tillstånd tillåten. Lycka till i eran fortsatta kontakt med hyresvärden. Behöver ni mer hjälp är ni hjärtligt välkomna att höra av er igen!

Jenny ÅngströmRådgivare