Fotograferad utan vetskap på jobbet, är det tillåtet?

Hej, en fråga, jag arbetar som städare på ett företag vars en av våra kunds chefer tog kort på mig när jag låg och vilade i lunchrummet på jobbet på min lunch och skickade kortet till min chef. Får man göra så?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Det är i regel inte olagligt att fotografera andra människor oavsett om de befinner sig på en allmän plats eller inte. Däremot tillkom för några år sedan brottet kränkande fotografering. Det innefattar när någon olovligen tar upp en bild på någon som "befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme". Det måste alltså ske på en viss typ av plats för att vara otillåtet enligt bestämmelsen. Även om det kan uppfattas som kränkande eller stötande att bli fotograferad i ett sådant sammanhang som du blivit lär det inte vara straffbart som kränkande fotografering.

Rådgivare