Fråga om adekvat kausalitet då katt skadades av cyklist

min lillasyster på 11 år råkade göra sönder grannens fönster igår och råkade därmed även skada grannen med glassplittret. katten blev rädd och sprang ut och rakt in i en cyklist . katten skadas och måste nu avlivas. Nu till min fråga. är det min lillasysters skadeståndsansvar att katten skadades eller är det cyklistens?

sen har jag en till fråga av ren nyfikenhet. vad hade hänt om cyklisten i sin tur hade kört på något ex en korv vagn. är detta min lillasysters skadeståndsansvar också?

tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Den som uppsåtligen, dvs medvetet, eller av vårdslöshet orsakar personskada eller sakskada ska ersätta skadan (2 kap 1 § skadeståndslagen). Djur betraktas i lagen som "sak".

I detta fall föreligger en personskada (grannen) och två sakskador (fönstret och katten). Skadorna har uppkommit genom att din lillasyster gjort sönder fönstret. Det föreligger alltså ett samband mellan hennes handling och skadorna. För att skadestånd ska kunna utgå krävs dock att det föreligger adekvat kausalitet, dvs ett tillräckligt starkt orsakssamband. Man brukar tala om att skadan ska ha legat "i farans riktning". Med andra ord, skadan ska vara en följd som går att förutse.

Det skulle antagligen inte anses förutsebart att katten skulle bli rädd, springa ut och bli påkörd av en cyklist pga av att fönstret går sönder. Det föreligger visserligen ett samband mellan hennes handling och skadan, men sannolikt inte ett tillräckligt starkt samband för att din syster ska bli ersättningsskyldig.

För att cyklisten ska anses skadeståndsansvarig krävs att han varit vårdslös i sitt cyklande. Har denne följt gällande trafikregler, försökt förebygga skadan i den mån som var möjligt samt om risken inte var särskilt stor att det skulle komma en katt springande, kommer förmodligen inte vårdslöshet anses föreligga.

Sammanfattningsvis kommer förmodligen varken din syster eller cyklisten att anses skadeståndsskyldig gentemot din granne för kattens skador.

För skada som cyklisten orsakar då denne i sin tur kör in i tex en korvvagn, blir din lillasyster inte skadeståndsansvarig för. I likhet med kattens skada föreligger inte ett tillräckligt starkt samband mellan din systers handling och skadan på korvvagnen. Den skadan ligger till och med ännu längre bort från handlingen än skadan på katten.

Hoppas du fått någorlunda klara svar på dina frågor!

Vänligen,

Johanna BergvallRådgivare