Fråga om arv och bröstarvingar.

Hej!

Vad bör vi skriva inför giftemål så min blivande make inte behöver ge mina barn av sin bostads rätt?

Vi är särbo - han har dyrare bostadsrätt i Stockholm än jag i Karlskrona. Han har inga barn. En äldre mamma och en halvsyster och hennes barn är enda släktingar. Jag har två barn, föräldrar och en syster.

Dör min man vill han att jag ska få allt efter honom och är vi gifta blir det väl så.

Dör jag först vill vi inte att mina barn ska ha tillgång till hans boende. Han ska inte behöva lösa ut dem för att kunna bo kvar. Hur/vad gör vi??

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning
När ett äktenskap upphör på grund utav att en person dör så gör man något som kallas bodelning. Läs mer om detta i äktenskapsbalken. I en bodelning så ska båda makars giftorättsgods ingå. Giftorättsgods är all den egendom som inte är enskild egendom. För att göra något till enskild egendom så kan ni skriva ett äktenskapsförord, se 7 kap. 2 § Äktenskapsbalken. Ett äktenskapsförord är ett avtal mellan er där ni bestämmer vad som ska vara enskild egendom, jag skulle rekommendera er att skriva äktenskapsförordet med en jurist.

Verkan av äktenskapsförord
Om ni skrivet att bostadsrätten så kommer den inte ingå i bodelningen i fall du dör först, därför blir den inte heller en del av din kvarlåtenskap. Dina barn kan då heller inte göra anspråk på bostaden. Även om din man skulle dö först så kommer inte bostaden ingå i bodelningen, för att undvika krångel så bör han testamentera bostadsrätten till dig. Testamentet bör också skrivas ihop med en jurist.

Lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare