FrågaSKATTERÄTTArvsskatt14/11/2017

Fråga om arvsskatt

Jag får ett arv från Nederländarna efter min bror. Jag förstar att det dras arvskatt där. Jag är skriven i Sverige men har NL nationalitet. Dubbel beskattas det om pengarna skickas till Svensk bank? Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 8 kap. 2 § inkomstskattelagen (1999:1229) följer det att inkomst man får genom arv inte ska beskattas. I Sverige beskattas inte egendom eller pengar man förvärvar genom arv. Är du skattskyldig i Nederländerna kommer du att endast betala skatt för arven där.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du flera funderingar kan du vända dig till Lawline med en ny fråga.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare