FrågaAVTALSRÄTTAvtal22/01/2017

Fråga om åtagande av skuld.

Jag har skrivit på 50% av lånet på ett kreditinstitut tillsammans med en vän. Samtidigt så har vi mellan oss en reglering som beskriver att jag endast är betalningsansvarig för 20% av totala lånebeloppet. Min vän har borgat för lånet med sin bostad som säkerhet. Jag inser nu att min vän har ytterligare betalningssvårigheter och därför kräver att jag betalar mer än vad vi avtalat separat. Min ekonomiska situation har förbättrats och jag skulle kunna lösa mina 20% av den totala lånesumman. Är dock osäker på om det hjälper mig då jag står som 50% låntagare på avtalet mot kreditinstitutet.

Min fråga är vad kan jag göra för att ta mig ur denna situation?

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I fallet så finns det två avtal ett mellan dig och din vän och ett mellan er två och kreditinstitutet. Du är, till kreditinstitutet, bunden att betala 50% av lånesumman om de skulle begära det. Sedan skulle en fordan uppstå mellan dig och din vän, att du får en s.k. regressfordran på henne med 30% av den totala lånesumman, eftersom att du i avtal med henne endast åtagit dig att betala 20%. Så länge du står som betalningsskyldig till en viss del hos kreditinstitutet så kommer de kunna kräva den summan av dig. Det du skulle kunna göra är att kontakta kreditinstitutet och din vän för att fråga om de vill skriva ett nytt avtal på vilket du endast åtar dig att betala 20% av lånesumman. Vill de inte det är du tyvärr bunden till att betala 50%, det grundas på allmänna avtalsrättsliga principer.

Hoppas du fått svar på din fråga, tveka inte att fråga igen.

Vänliga hälsningar,

Elin GustavssonRådgivare