FrågaAVTALSRÄTTGåva26/02/2017

Fråga om återbetalningsskyldiget

Hej

2008 betalade min sambo mitt studielån ca 160 000 då han fick ut en stor summa på försäkring då han blev sjukpensionär. Han gjorde det för att vi som familj skulle ha färre utgifter och lån. Vi gifte oss senare och har nu skilt oss. Nu kräver han tillbaka de pengar han betalade. Har han rätt till dem?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om han gav dig pengarna i egenskap av ett lån ska du betala tillbaka pengarna. Men om han gav dig pengarna som en gåva kan han inte begära tillbaka dem. En gåva uppkommer då en transaktion görs så att gåvogivarens förmögenhet minskar och gåvotagarens ökar, för att en transaktions ska benämnas gåva måste den ske frivilligt, d.v.s det ska finnas en gåvoavsikt. Gåvogivaren och gåvotagaren ska vara eniga att inget vederlag ska utgå för gåvan. Om din f.d. sambo vid tidpunkten han gav dig pengarna gjorde det i form av en gåva kan han inte senare säga att det inte var en gåva och begära tillbaka pengarna. Även om ni inte t.ex. skrivit ett gåvobrev är en muntlig gåva lika giltig som gåva där gåvobrev upprättats. Problemet är att det är svårare att bevisa att man fått något i gåva om man inte har t.ex. ett gåvobrev.

Här uppkommer alltså en tvist där du menar att transaktionen var en gåva och din f.d. sambo menar att det var ett lån. Om det här tas upp i domstol kommer det att bli en bevisfråga. Kan du bevisa att det är en gåva? Finns t.ex. gåvobrev eller andra bevis som talar för att det är en gåva? Likaså kommer din f.d. sambo då att behöva lägga fram bevis på att det var ett lån, finns det t.ex. skriftliga lånevillkor eller annat som istället talar för att transaktionen var ett lån. Det är inte enkelt att besvara din fråga endast med de uppgifter som framkommer i frågan.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare