Fråga om avgift vid första p-bots påminnelsen

Hej!

Jag fick en p-bot häromdagen som jag ansåg fel men strunt samma.

Jag väntar alltid på att få hem påminnelselappen och betalar då...hör och häpna här har dem lagt på 60kr i påminnelseavgift. Hur som helst så betalar jag in summan bortsett från dessa 60kr. Några dagar senare kommer ett inkassobrev med 60kr +180kr inkassoavgift.

Får dem göra så enligt lag??

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid första påminnelsen ska inte någon extraavgift tillkomma, utan det är först om du inte betalar den påminnelsen som en avgift får tillkomma - se här.

Om du anser att du felaktigt fått en förhöjd avgift kan du ansöka om rättelse. Följ denna länk för att se hur du ska gå tillväga.

Viktigt att veta är att avgiften ska betalas, även om du anser att den är felaktig. Du får sedan tillbaka avgiften om din ansökan godkänns. Alltså bör du betala även påminnelseavgiften som tillkom.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare