Fråga om avhysning och rättigheter vid dröjsmål med hyra

Hej

Jag har obetald hyra och undrar nu säger min hyresvärd att jag blivit vräkt och han har bestämt att jag ska lämna bostaden innan 20/1 ,detta bestämmer väl inte han ?

För vad jag läst så har jag som hyresgäst rätt att återvinna bostaden om jag betalar inom 3 v från att jag mottagit uppsägning och för att få mig vräkt så måste väl hyresvärden gå via kronofogden och eftersom vi är en barnfamilj så måste väl socialkontoret informeras

Eller har jag helt fel ?

Har haft problem med ekonomin pga sjukskrivning

Mvh

Camilla Bengtsson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förutsätter i detta att det inte rör sig om sådan uthyrning som faller under lagen om uthyrning av egen bostad.

Du har rätt i det du skriver. Enligt 12:44 jordabalken gäller att du har rätt att, inom tre veckor från dess hyresvärden meddelade dig om rätten att återvinna hyresrätten (och meddelat socialnämnden), betala hyran på sedvanligt sätt (eller deponerar denna hos länsstyrelsen (deponering borde avvaktas med tills det står klart att hyresvärden inte annars godtar betalningen)). Notera att de formella kraven på hyresvärdens agerande inte friskriver er från er betalningsskyldighet, de är endast viktiga vad beträffar starttiden för de tre veckorna inom vilka ni kan återvinna hyresrätten.

Det stämmer även som du skriver att din hyresvärd måste gå via kronofogden för att få er handgripligen avhysta, s.k. vanlig handräckning (se 3 § lagen om betalningsföreläggande och handräckning (BFL)). Om en ansökan om vanlig handräckning görs kommer ni att delges ett föreläggande om att yttra sig över saken. Om så sker är det viktigt att ni skriftligen bestrider med grunden att ni har betalat inom de tre veckorna som krävs (se 25, 29 & 31 §§ BFL).

Behöver ni ytterligare hjälp och stöd i detta så tveka inte att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Philip SöderbergRådgivare