Fråga om avsked och uppsägning

Hej! Det är så att jag har fått 3 skriftliga erinan från min arbetsgivare angående sena ankomster till jobbet. För 3 dagar sedan kom jag återigen försent dock 3 minuter pågrund utav att det ej fanns parkeringar på min arbetsplats. Jag har under en längre tid mått dåligt på jobbet och detta vet min arbetsgivare om. Jag känner mig pressad och stressad pågrund av jobbet då detta har gett anledningar till att jag inte kunnat sova samt haft grova panikattacker och sömnlöshet.

Kan jag på avsked från jobbet pågrund av mina sena ankomster? Jag är otroligt orolig för detta!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan inte bli avskedad (18 § LAS) för att du kommit för sent några gånger, för avsked (att få gå på dagen) krävs ett grovt åsidosättande av sina åligganden mot arbetsgivaren. Att komma för sent betraktas istället som misskötsel. Upprepad misskötsel kan ibland vara grund för uppsägning av personliga skäl (7 § LAS). I så fall krävs dock att det inte rör sig om s.k. ofrivillig misskötsel, som att någon är sjuk eller liknande. I ditt fall verkar det lite oklart vad din s.k. misskötsel beror på. Skulle den vara hänförlig till arbetsrelaterad stress kan det ses som sjukdom och då har din arbetsgivare ett ansvar att se över din arbetssituation innan en eventuell uppsägning kan sägas vara "sakligt grundad" såsom krävs.

Mitt råd är att du kontaktar fackombudet på din arbetsplats om ni har ett sådant. I andra fall är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Philip SöderbergRådgivare