FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/10/2016

Fråga om beslag och förverkande av egendom

Hej.

Jag har en vän som har avlidit.

Polisen beslagtog hans telefon.

Min fråga är om telefonen kommer att lämnas ut till hans föredetta som han har barn med. Då dottern ärver.

Eller kan den förverkas?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din väns telefon har sannolikt beslagtagits av polisen med anledning av utredning av dödsfallet eller annars varit ett föremål i ett brottsligt sammanhang. När det beslagtagna föremålet inte är av betydelse för utredningen, eller utredningen läggs ned, ska beslaget hävas och föremålet återlämnas till dess ägare, eller i detta fall dödsboet, se 27:1 & 6-8 RB.

För att egendom ska kunna förverkas krävs det att det är egendom som är utbyte av brott, t.ex. ersättning vid försäljning av stöldgods, eller annars är egendom som är ägnad att vara hjälpmedel i brott (alltså specialiserad egendom), se 36:1-5 BRB.

Eftersom jag inte har tillräckligt med information om fallet kan jag inte svara närmare än de generella reglerna, men rent generellt är det mycket osannolikt att en avliden persons telefon skulle förverkas endast med anledning av dödsfallet.

Skulle du behöva ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Philip SöderbergRådgivare