Fråga om betalning till fel mottagare.

JAg råkade sätta in pengar på fel konto.

personen som mottog pengarna verifierade att hon hade fått pengarna o att hon sen skulle sätta tillbaka dom. men ingenting har hänt, detta är anmält hos banken och hos polisen, men får ingen hjälp. finns de nå mer jag kan göra?

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När man råkar betala en summa till fel person tillämpas en princip som kallas "Condictio indebiti", principen innebär att man har rätt att få tillbaka pengarna så länge inte motparten förbrukat pengarna i god tro. Vad jag förstår av ditt fall så kan inte mottagaran ha förfarit i god tro då ni pratat om felbetalningen. När motparten då är informerad uppstår en fordran då hon måste betala tillbaka det belopp som du betalat. Då hon inte betalar fordran kan du söka hjälp hos Kronofogdsmyndigheten (KFM), genom att ansöka om betalningsföreläggande. Du kan enkelt skriva ut en blankett om ansökande på myndighetens hemsida, det kostar dock 300 kr. Därefter kan du ansöka om att få din skuld verkställd hos KFM.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare