Fråga om betalningsansvar för advokatkostnader

Min sambo är skild från sin fru sen över två år tillbaka, nu kommer hon med anspråk på att han ska betala hälften av sina advokatkostnader, en advokat som endast hon använde. Har hon rätt att göra så?

Tacksam för svar,

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Om de advokatkostnader som din sambos f.d. fru kräver att din sambo ska betala inte uppstod i en process mellan din sambo och hans f.d. fru är din sambo inte skyldig att betala advokatkostnaderna om det endast var hans f.d. fru som anlitade advokaten och om inget avtal mellan din sambo och hans f.d. fru finns om att din sambo och hans f.d. fru ska dela på advokatkostnaderna. Din sambos f.d. fru kan med andra ord som utgångspunkt (om inget avtal mellan din sambo och hans f.d. fru om betalningsansvar för advokatkostnaderna finns) endast kräva din sambo på ersättning för advokatkostnaderna om advokatkostnaderna uppkommit i en process mellan din sambo och hans f.d. fru och då endast om domstolen bestämt att din sambo helt eller delvis ska stå för advokatkostnaderna.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare