Fråga om bodelning.

Min hustru och jag tänker köpa en bil tillsammans och betala den kontant Mellan oss regleras köpet så att hustrun betalar hela köpesumman och jag lånar pengar av henne till min andel och återbetalar under 5 år. Halva bilen blir således inte min förrän efter 5 år.

Vad händer om min hustru avlider under 5-årsperioden? Tillfaller bilen min hustrus dödsbo eftersom hon står som ägare av bilen0??

Vad händer om jag avlider under 5-årsperioden? Regleras aktuella restskulden från mitt dödsbo?

Vi har var och en 4 barn från tidigare äktenskap.

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett äktenskap upphör genom att en av makarna dör så gör man något som kallas bodelning. I en bodelning ska båda makars giftorättsgods ingå, det här kan du utläsa ur 7, 9 och 10 kap. Äktenskapsbalken (ÄktB). Genom att ni köper bilen för ett gemensamt användande samtidigt som ni båda står som ägare på bilen så kommer den också ingå i bodelningen även om det endast är din hustru som betalat för bilen. Bilens värde kommer alltså delas på två mellan er, och det spelar ingen roll vem av er som dör först eller vilken tidpunkt dödsfallet sker.

Hoppas du fått svar på din fråga, tveka inte att fråga igen!

Vänligen,
Elin Gustavsson

Elin GustavssonRådgivare