Fråga om bodelning.

Vad krävs för att en del av en persons förmögenhet ska anses vara avskild från övrig förmögenhet? Min far efterlämnade vid sin död ett antal konton som han står för, men där han gett dessa konton ett kundvalt namn som överensstämmer med den inrättning som han enligt sin efterlevande hustru ville testamentera pengarna till. Min fars hustru menar att dessa pengar ska anses avskilda från bodelningen, trots att det inte står något om detta i testamentet. Vad jag förstått måste det framgå i ett testamente om viss del av en förmögenhet inte ska ingå i bodelningen. Tacksam för svar med hänvisning till lagtext.

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som ingår i en bodelning.
Precis som du redan nämnde i frågan så börjar man med att göra en bodelning då en person som var gift avlidit. Vad som ingår i en bodelning regleras i Äktenskapsbalken, den hittar du här. I 10 kap. 1 § står det att båda makars giftorättsgods ska ingå. Vad som är giftorätsgods regleras i 7 kap. 1-2 §§. Allt som inte är enskild egendom ska betraktas som giftorättsgods. I 2 §, samma kapitel, finns en lista på allt som räknas som enskild egendom. Eftersom att jag tolkar situationen så att dessa pengar var pengar din fader själv sparat ihop och att det heller inte finns ett upprättat äktenskapsförord så kan man inte betrakta pengarna som enskild egendom.

Pengarna på dessa separata konton ska därför komma att ingå i bodelningen.

Hoppas du fått svar på din fråga, tveka inte att fråga igen!

Lycka till,

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare