FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/09/2017

Fråga om bodelning och arv

Stämmer det att:

Om testamente finns där barnet ärver sin laglott dvs 50% och övrigt testamenterat till sambo.

Visst borde då bohaget (samboförhållande) om det är värderat totalt till 100.000kr innebär 25.000kr till barnet. Då 50% av bohaget från början är sambons och den andra delen ska delas på?

Tänker samma med en villa. Om båda äger en villa tillsammans för 2 miljoner så är 1 miljon den avlidens och 500.000kr borde då blir laglotten och resterande 500.000kr till sambon i testamentet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det är riktigt att när en bodelning görs då t.ex. en av samborna avlider ska bohag och bostad som utgör samboegendom delas lika, 14 § sambolagen (2003:376). Om bohaget är värt 100 000 kr innebär det vid en bodelning att det först delas lika mellan samborna (50 000 kr var). Om sambon med barn avlider och endast ska efterlämna laglotten till barnet innebär det som du säger att 25 000 kr (hälften av 50 000 kr) tillfaller barnet och resterande 25 000 kr tillfaller den efterlevande sambon enligt testamete. Samma sak gäller värdet på villan, såsom du skriver i din fråga.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du flera funderingar kan du vända dig till Lawline med en ny fråga.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare