Fråga om bodelning och arv

Hej!

Jag är sedan tre år omgift med min tidigare man. Detta är enbart ett "juridiskt" äktenskap, vi bor i varsin lägenhet (bostadsrätt), grannar med varann. Vi har två gemensamma barn, och han har fem barn sen tidigare. Vi är mycket goda vänner, och det var han som föreslog omgifte eftersom han är mån om mig och våra döttrar och vill att jag/vi ska få det gott ekonomiskt när han går bort. Han är 80 år och jag nyss fyllda 60. (Våra döttrar är 17 och 15, och hans övriga barn är naturligtvis vuxna).

Hans tanke var att jag vid hans frånfälle ärver hälften av hans lägenhet/egendom och att de sju barnen delar på resten av det.

Och så har vi tänkt i tre år, tills han läste en juridisk spalt i en tidning, och insåg att de sju barnen naturligtvis också har rätt till hälften av min lägenhet/egendomar i och med att vi är gifta! Ingen av oss tänkte på att det naturligtvis funkar "åt båda hållen"...

Hur ska vi göra för att garantera att min lägenhet och mina tillgångar förblir min egendom, och inte ingår i arvet?

Jag köpte lägenheten långt innan vi gifte om oss. Räcker det då kanske med ett äktenskapsförord? Eller måste vi kanske skilja oss igen? Testamente?

Mycket tacksam för råd och hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag först gå igenom redogöra för bodelning, sedan arv och testamente och till sist avsluta med en sammanfattning.

Bodelning

Det är mycket riktigt såsom du nämner att det gäller "åt båda hållen". Enligt 7 kap. 1 § äktenskapsbalken (1987:230) är makars egendom inom äktenskapet giftorättsgods och kommer att tas upp vid en eventuell bodelning, detta innebär att när bodelning görs vid din makes frånfälle kommer både hans och din egendom läggas samman för att sedan delas i två, om värdet på din egendom är större kommer därmed en del av den tillfalla din makes dödsbo vid bodelning och i samband med arvskiftet tillfalla hans arvingar. Egendom som inte är giftorättsgods kommer inte att tas upp i en bodelning, sådan egendom kallas för enskild egendom. Endast det faktum att du köpt din lägenhet långt innan ni gifte er leder inte till att lägenheten anses vara enskild egendom utan den utgör giftorättsgods och kommer att tas upp i en bodelning. Enligt 7 kap. 2 § äktenskapsbalken anses som enskild egendom bl.a. egendom som till följd av äktenskapsförord, gåvobrev eller testamente anges vara enskild.

Det enklaste sättet för er att försäkra er om att din egendom, dina tillgångar och din lägenhet inte ska tas upp i en bodelning är att upprätta ett äktenskapsförord, där ni just anger den egendomen ni vill ska vara enskild egendom och således inte utgöra giftorättsgods och kommer inte ingå i en bodelning. Enligt 7 kap. 3 § äktenskapsbalken ska ett äktenskapsförord vara skriftligt, undertecknat av makarna samt registreras hos Skatteverket. Vid din makes frånfälle kommer om all din egendom anges i äktenskapsförordet såsom enskild endast din makes egendom tas upp till en bodelning och delas mellan dig och hans dödsbo. Du kommer få äganderätten till denna egendom i och med bodelningen.

Arv och testamente

Den egendom som tilldelas din makes dödsbo kommer därefter att utgöra hans kvarlåtenskap. Enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken 3 kap. 1 § (1958:637) gäller det att om en person är gift då denna går bort kommer den efterlevande makan ärva allt. Är ni gifta vid din makes frånfälle kommer hans kvarlåtenskap i sin helhet också tillfalla dig, följer inget av testamente kommer du dock ärva detta med fri förfoganderätt, vilket innebär att du kan använda/sälja egendomen men inte själv testamentera bort den. Hans barn ärver sedan honom först efter din bortgång. Hans fem barn som inte är era gemensamma barn är dock s.k. särkullsbarn och har rätt att få ut sin arvslott direkt efter hans frånfälle. De innebär att de har rätt att få ut fem sjundedelar av hans kvarlåtenskap direkt om de så skulle vilja (då han har sju barn totalt). Följer inget av testamente får era två gemensamma barn dock ut sitt arv efter honom först då du går bort. Vill ni undgå detta kan han i ett testamente förordna om att du inte ska ärva honom utan att hans kvarlåtenskap direkt vid hans frånfälle ska få ut sina arvslotter (eller i vart fall hans fem vuxna barn, om ni vill att era två gemensamma barn ska vänta med att ärva honom). Notera att du redan kommer få halva hans kvarlåtenskap i samband med bodelningen som sker innan arvskiftet, om äktenskapsförordet upprättats.

Testamente upprättas enligt formkraven som finns i 10 kap. ärvdabalken, det ska vara skriftligt, undertecknat, två vittnen ska bevittna underskriften samt själva skriva under testamentet och ha förståelse för att dokumentet de skriver under är ett testamente.

Sammanfattning

Vill ni inte att även din egendom ska ingå i en bodelning vid din makes frånfälle bör ni upprätta ett äktenskapsförord där ni anger att din egendom ska utgöra din enskilda och kommer då inte tas upp vid en bodelning. Vid din makes frånfälle kommer då halva hans egendom som utgör giftorättsgods tillfalla dig i samband med bodelningen. Följer inget av testamente kommer även den andra halvan av hans egendom tillfalla dig då ni är gifta, vill ni undvika detta kan han upprätta ett testamente där han anger att hans kvarlåtenskap ska tillfalla hans sju barn, då kommer den andra halvan av hans kvarlåtenskap tillfalla hans barn direkt utan att du först erhåller den.

Vill ni ha hjälp med att upprätta äktenskapsförord och testamente kan Lawlines Juristbyrå bistå er. Kontakta då mig så återkommer jag med prisuppgifter.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Om något är oklart kan du kontakta mig.

E-post: bartu.bugdayli@lawline.se

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare