FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt12/10/2015

Fråga om boende och barnets bästa

Jag och mitt ex (mamman) har delad vårdnad/växelvis boende. Nu vill hon flytta 13 mil bort och ta vår gemensamma dotter på 6 år med sig. Dessutom anser hon attt jag endast ska få se henne varje helg istället för varannan vecka.

Har jag något att säga till angående flytten så långt bort? Då jag inte vill se mindre av min dotter och inte endast se henne på helgerna. Kan mitt ex bestämma sådant vid delad vårdnad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid frågor gällande vårdnad, boende och umgänge av barn är det föräldrabalken (FB) som tillämpas, mer bestämt kap. 6 FB. Frågan om ditt ex kan flytta 13 mil bort och ta ert barn med er, är en fråga som kretsar kring ert barn och vad som är bäst för henne. I alla frågor som rör vårdnad, boende och umgänge av barn ska man alltid utgå från vad som är barnets bästa och se till vad barnet vill, se 6:2a FB.

I6:2a FB klargörs det för att vid avgörande av beslut i frågor rörande ovan nämnda ska främst tre faktorer beaktas. Det första är om det finns någon risk för att barnet eller någon annan familjemedlem utsetts för övergrepp. Denna punkt är ju inte aktuell i ert fall vad jag förstår på din fråga.

Punkt två förklarar vikten av att barnet har en nära och god relation med båda föräldrarna. Här kan tänkas att den försämras något om ditt ex ska flytta 13 mil bort. Men ett förhållande på distans behöver inte alls nödvändigtvis också medföra en sämre relation med barnet.

Den viktigaste punkten är den tredje, som förklarar att hänsyn ska tas till barnets vilja. Låt säga att ert barn har byggt upp en trygghet i den stad ni bor i idag, genom dagis/skola, kompisar och aktiviteter. Om barnet hade fått välja kanske denne inte alls vill flytta ifrån allt det, då är det barnets vilja som ska spela avgörande roll. Ditt ex. ska/ kan inte bestämma vad ert barn vill. Det är viktigt att komma ihåg att i frågor som rör barn ska man alltid utgå från vad barnet mår bäst av och till vad barnet vill. Givetvis vill man som förälder träffa sitt barn så mycket som det bara går, men går det emot vad barnet vill eller vart denne vill bo måste man som förälder rätta sig efter det.

Jag hoppas du är nöjd med mitt svar. Mitt råd till er är att du och ditt ex pratar igenom situationen och att ni pratar med er dotter för att höra vad hon vill. Att ni förklarar hur situationen kommer att se ut om ditt ex flyttar etc. Men tänk på att besluten som du och ditt ex fattar ska tas med beaktan av vad som är bäst för er dotter. Kommer ni inte till någon lösning och känner att ni behöver vidare hjälp rekommenderar jag att du vänder dig till vår samarbetspartner Familjens Jurist som är specialiserade på familjerättsliga frågor.

Ha en bra dag!

Vänliga hälsningar,

Anna PieschlRådgivare