Fråga om bröstarvinges arvsrätt när det finns efterlevande make.

Hej, en fråga ang arvsrätt.

Vår far och mor är gifta, båda bor idag på äldreboende.

Vår mor är kraftigt dement, bor på en låst demensavdelning och min syster är god man till henne.

Pappa bor i samma äldrehus men på en annan avdelning.

Min syster och jag är dom enda barnen, när en av dom går bort, vem ärver t.ex kapitalet som dom har efter att dom sålde sin villa för ett år sedan? Förstår att gifta par ärver i de flesta fall varandra till fullo eftersom efterlevande make eller maka ärver före gemensamma barn.

Blir min syster och jag arvslösa så länge en av föräldrarna lever, eller kan man få ta del av arvet när en av dom går bort?

Lawline svarar

Hej!

Vad som händer vid en makes död regleras närmare i Ärvdabalken, den kan du läsa här. Enligt 3 kap. 1 § så ska den efterlevande make ärva allt om makarna har gemensamma barn. Den efterlevande har rätt att spendera arvet hur han/ hon vill, men får inte testamentera bort arvet till en utomstående, det står reglerat i 3 §. Det betyder alltså att ni är utan arv tills det att båda era föräldrar avlidit.

Hoppas du fick svar på din fråga. Tveka inte att fråga igen.
Vänligen, Elin Gustavsson

Elin GustavssonRådgivare