Fråga om brott mot frihet och frid

Min pappa gick gick egenom min dator utan tillåtelse jag äger den köpte den själv är det mot denna lag. 9 § Den som, utan att fall är för handen som i 8 § sägs, olovligen bryter brev eller telegram eller eljest bereder sig tillgång till något som förvaras förseglat eller under lås eller eljest tillslutet, dömes för intrång i förvar till böter eller fängelse i högst två år.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har hänvisat till 4 kap. 8-9 §§ Brottsbalken i din fråga. Eventuellt skulle det kunna ses som ett brott mot 4 kap. 9 § Brottsbalken pga. dataintrånget. Beroende på vad din pappa gjorde på datorn så förändras utgångspunkten, om han läste dina mail/chattar och så vidare så är det lagrummet mer relevant. Dock kan en förälder i vissa fall få göra så om dem tror att det finns något som är farligt för dig där eller att du är involverad i något som är skadligt för dig. I 6 kap. 2 § 2 st. i Föräldrabalken så hittar du mer om det. Viktigt att nämna är att det lagrummet i föräldrabalken är tillämpligt om du är ett barn, dvs. ej myndig.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare