Fråga om definition av konkurrerande verksamhet

Hej,

Jag undar vad som definerar "Konkurrerande verksamhet".

Om man t.ex startar en verksamhet som håller på med försäljning medans man jobbar på ett annat försäljningsbolag, räknas detta som konkurrerande verksamhet även om man inte säljer samma slags produkter?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att bedöma om de två verksamheterna är konkurrerande måste man undersöka om de ingår under samma s.k. "relevanta marknad". Ett steg i den utredningen är att ställa sig följande frågeställningar:

1) Har verksamheterna samma typer av kunder
2) Säljer verksamheterna samma typer av produkter/tjänster med samma egenskaper?

3) Ingår produkterna/tjänsterna som säljs i samma användningsområde?
4) Ligger produkterna/tjänsterna i samma prisklass?
5) Har de olika verksamheternas varumärke inte betydelse för vilket företag kunderna väljer att handla av?

Kan du svara ja på dessa frågor är verksamheterna antagligen konkurrerande och ingår i samma relevanta marknad. Annars kan man vidare ställa sig frågan om produkterna/tjänsterna som säljs utbytbara. Med det menar man att kunderna inte ska påverkas speciellt mycket om vänder sig till en verksamhet men får en vara/tjänst av den andra verksamheten. Påverkas kunderna påtagligt är era företag antagligen inte konkurrerande.

Sammanfattningsvis: Även om verksamheterna inte säljer samma typer av varor kan de konkurrera med varandra. Men som jag hade tolkat det som du förklarar som "inte samma slags produkter" skulle jag svara dig att du mest troligt inte pratar om två konkurrerande verksamheter då det kräver att egenskaperna av produkterna/tjänsterna som säljs är likvärdiga och lika så dess användningsområden.

För att kunna bedöma er situation ytterligare skulle jag behöva mer information om de olika verksamheterna. Har du inte fått ett tillräckligt svar på din fråga skulle jag rekommendera dig att du vänder dig till vår Express-tjänst där du kan få ytterligare rådgivning och utredning av ärendet inom 3 dagar genom att klicka här.

Är du i behov av löpande rådgivning vill jag även råda dig att du tecknar upp dig på vår Lawline Premium tjänst där du kan få obegränsad, snabb, rådgivning till en fast månadskostnad. Du kan läsa mer om detta på denna länken; http://lawline.se/lawline-premium.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare