Fråga om deposition

Hej . Vi har hyrt ett vila som andrahand och vi har bort där i 6 månader men avtalet ståt för 2 år men vi har sagt upp det. Vi har uppsägning i 3 månader . Vi har betalat 2 månader och frågan är kan hyrsägare ta de deposition som jag betAlade i början för skador som hyresmånad kostnad. Eller måste man betala. Och sen när man flyttar ta man tillbaka deposition . Tack

Lawline svarar

Hej och vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grundregeln är att depositionen ska vara till som säkerhet för hyresvärden om det skulle finnas skador i huset när ni som hyresgäster flyttar ut (se här). Men den kan också användas för obetalda hyror.

Går ni som hyresgäster med på att depositionen används för sista hyran ni ska betala så får den användas för det. Annars betalar ni sista hyran som vanligt och får tillbaka depositionen när ni flyttar ut (om det inte uppstått skador då som ni måste ersätta).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare