Fråga om det går att säga upp en inneboende mitt i månaden

Jag har en inneboende sedan två veckor som inte respekterar de regler vi kommit överens om (bl.a att ha nattgäster). Jag vill säga upp honom men vad gäller? Vi har använt Hyresgästföreningens blankett " Hyresavtal för inneboende" som kontrakt. Enligt överenskommelsen om hyrestid och uppsägning har vi fyllt i alt 1, dvs fr.o.m augusti 2017 t.o.m. 13 december 2017. Vidare lyder texten:" Avtalet sägs upp med 1 månads uppsägningstid till hyrestidens utgång. Vid utebliven uppsägning förlängs kontraktet med 3 månader varje gång."

Kan jag säga upp honom mitt i månad och ska han då flytta inom en månad eller vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, du kan säga upp din hyresgäst mitt under en månad och då får personen bo kvar till slutet av nästa månad. Dvs, säger du upp personen i mitten av september så löper avtalet till den 31 oktober! (se här)

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare