Fråga om det kan vara ett brott att kasta något på en annans fordon

Hej! Jag fyllde 15 för ett tag sedan och körde min traktor till skolan, alla uppskattar att jag kör traktorn och jag skjutsade några personer lite här och där. Sedan när jag var på väg till ICA med traktorn så går det en unge i 8an bredvid vägen som går på min skola. Jag kör förbi han och han kastar något på min traktor, jag blir så jävla förbannad på sånt men sket i att stanna och säga till han. Finns det någon lag på att man inte får kasta saker på andras fordon eller något liknande. Ska prata med han och vill då ta upp det med lagar så att han fattar.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Att kasta saker på till exempel någons fordon kan innebära att man begår brottet skadegörelse. MEN det krävs då att det förstörts eller skadats. Har egendomen bara skadats ytterst lite kallas brottet istället för åverkan.

Är den som kastade under 15 år kommer det inte att utgå något straff oavsett vilket brott som begåtts. Personen är då inte straffmyndig och kan inte straffas.

Men oavsett om det kan sägas utgöra ett brott eller inte så ska man såklart inte kasta saker på andra eller andras saker.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare