FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/03/2018

Fråga om dröjsmålsränta vid utebliven lön

Hej. Jag har en fråga. Om ett företag inte betalar ut lön i tid, och facket nu är inkopplat och står i start med att sätta företaget i konkurs då de under en tid haft rekonstruktion som de misskött. Detta är inte första gången uteblivna löner blir under min tid med detta företag. Detta drabbar arbetarnas privata ekonomi då vi får obetalda räkningar eftersom inga pengar fås, frågan är, har man rätt att någonstans kräva ersättning för dröjsmålsränte kostnader och påminnelseavgifter då våra privata räkningar blir försenade?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Obetalda löner innebär en penningfordran (se här).

Huvudregeln är att ränta utgår efter förfallodagen på fordran. Det innebär att om det framgår i anställningsavtalet att lönen ska betalas ut den 25 exempelvis så utgår ränta efter det datumet fram tills det att betalning sker (se här och här).

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare