Fråga om ev. misshandel och ärekränkning

hur kan jag hjälpa min son hans ex har gått till en läkare och sagt att min son slår barnen när dom är hos honom. men jag vet att han aldrig skulle göra det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr är det inte väldigt mycket du kan göra. Om hen nu har gått till en läkare och anklagat din son för att misshandla deras barn så rekommenderar jag att din son anställer en advokat för att skydda sig själv. Jag utgår ifrån att din son inte begått det han blivit anklagad för. Det skulle kunna handla om förtal, vars kriterier är att man ska bli utpekad som brottslig, klandervärd eller för att uppgiften som spridits ska utsätta personen för andras missaktning vilket står i Brottsbalken 5 kap. 1 §. Påföljden blir då max böter.

Men då hen inte bara i så fall vill klandra din son utan också eventuellt gått vidare med en anmälan till en myndighet (läkaren) så kan det möjligtvis handla om så kallad "falsk tillvitelse" vilket behandlas i Brottsbalken 15 kap. 7 §. Det är allvarligare och påföljdsskalan går från böter till upp till 6 månaders fängelse.

Främst skulle jag rekommendera en advokat att hjälpa din son med anklagelserna för att se till att han inte får konsekvenser av din sons tidigare partners agerande.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare