Fråga om formkrav för p-bot

Hej,

Jag fick en kontrollavgift utfärdad på grund av olovlig parkering på en redan uthyrd parkeringsplats. Att det är en korrekt utfärdad kontrollavgift råder det inga tvivel om, jag parkerade fel helt enkelt. Däremot så fick jag ingen konventionell gul p-bot på vindrutan. Istället fick jag en gul lapp där det står förtryckt en avgift, betalningsinfo mm. och sedan ifyllt tid och datum och ett sista betaldatum. För vidare information så hänvisade lappen till fastighetsägaren. Jag har nu fått en påminnelse hemskickad med en bifogad utförlig beskrivning av min överträdelse samt bilder på bil och skyltar i området, daterade och med gps koordinater som överensstämmer med tiden då jag var där. Räcker det med en lapp som beskriven ovan? Vad är minsta formkrav för vad som ska överlämnas föraren alt. fästas på vindrutan för att en kontrollavgift ska vara giltig? Kan tycka att det var lite knapphändig info jag fick initialt med tanke på hur utförlig informationen var i påminnelsen.

Tusen tack!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vilka uppgifter en parkeringsanmärkning ska innehålla finns det föreskrifter om som Transportstyrelsen meddelat - se TFS 2012:115. Där framgår det att en parkeringsanmärkning bland annat ska innehålla information om betalning, vad som händer när betalning uteblir samt information om hur du ansöker om rättelse eller bestrider betalningsansvar.

Om dessa uppgifter framgår av din kontrollavgift täcker den således de formkrav som ställs!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare