FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/11/2017

Fråga om försenad utbetalning av lön

min man har inte fått någon lön. Han skulle fått sin lön den 25 Oktober ...han frågade sin arbetsgivare varför inte lönen har gått in. Då svarar arbetsgivaren med att han skulle prata med sin revisor. Och han säger att han väntar på rot avdraget och att dem skulle få lön senast I går eller I dag.Men fortfarande har ingen lön kommit in på kontot. Nu skyller hans arbetsgivare på att rotavdraget var inte godkänt..han påstår att han är skyldig skatteverket 18000 kronor och han skyller på en massa andra saker hela tiden..Min man har renoverat hemma privat hos sin arbetsgivare och arbetsgivaren har även nyligen köpt en dyr bil för 300000 kronor. Han sa även ännu en gång att han skulle prata med revisorn om att ta pengar ifrån företaget och att revisorn hade godkänt det och skrivit under,,,Men nu helt plötsligt skyller han på att rotavdraget inte var godkänt..på grund av att han har en skatteskuld som inte är betald.och nu säger han att han måste gå till banken för att låna pengar så att han kan betala deras löner. Jag har sagt till min man att det är inte ok.och att han skall gå till facket. och att han inte behöver vara kvar på jobbet när arbetsgivaren gör så. Vad skall vi göra ? han sa i går att han lovade pengar in på kontot i början på nästa vecka. Men han har fått så många Chanser. Jag sa till min man att jag inte tror på att han kommer att sätta in någon lön. Det är ju att utnyttja, jag tror att han bara ger falska förhoppningar för att hålla dem kvar på jobbet. så vad göra??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är givetvis alltid bäst att först prata med arbetsgivaren och försöka få ett förtydligande om när lönen egentligen kommer. I detta fall verkar din man dock redan ha gjort det ett antal gånger och arbetsgivaren har gjort ett utlovande om att lönen ska vara insatt på kontot nästa vecka. Kommer inte lönen den vecka som arbetsgivaren lovat är det klokt att ta hjälp av facket om han är med i det.

Betalningsföreläggande hos Kronofogden
Nästa steg är att vända sig till Kronofogden om betalningsföreläggande för att få hjälp att driva in lönen om den ej betalas ut av arbetsgivaren. Det är viktigt att agera snabbt om det är så att arbetsgivaren har dålig likviditet för skulle det vara så att din mans arbetsgivare går i konkurs har han bara lönegaranti för de sista tre månaderna före konkursen.

Här finns en direktlänk till ansökan om betalningsföreläggande. Att göra en sådan ansökan kostar 300 kr.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare