Fråga om förtal

Är det förtal att skriva och lägga upp bilder på Fb av hur en hyresgäst lämnat en lägenhet i kaos efter utflyttning?

Personen namnges inte men går att förstå vem han är ide kretsar personen rör sig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det enkla svaret på din fråga är ja, i teorin innebär det ett förtal om en tillräckligt stor krets människor kan utröna vem det är du avser.

Förtal regleras i 5:1 brottsbalken. För att det ska röra sig om förtal, i detta fall, krävs att någon (du) utsätter annan (hyresgästen) för andras (alla på facebook) missaktning. Det krävs inte att andra faktiskt visar sin missaktning för personen, utan endast att meddelandet ifråga innehåller information som är tillräcklig för att utmåla hyresgästen som en individ som förtjänar att missaktas. Detta räcker dock inte om ingen på facebook vet vem hyresgästen är.

Situationen blir en annan om t.ex. en annan hyresvärd skulle be dig om en referens avseende den ifrågavarande hyresgästen. Då skulle det s.k. försvarlighetsundantaget kunna aktualiseras eftersom det kan vara av intresse för hyresvärdar att slippa hyra ut till individer som har sönder deras lägenheter.

Sammanfattningsvis finns det alltså ingen skyddad rätt att, så att säga, hänga ut någon på sociala medier, även om personen varit klandervärd. Det finns dock tillfällen där det kan vara försvarligt att lämna nedsättande uppgifter.

Skulle du behöva ytterligare hjälp är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Philip SöderbergRådgivare