Fråga om förtal

Hej

Undrar en sak , det är så att min granne går runt och säger att jag suttit i fängelse och jag det stämmer att så är fallet men det är 15 år sedan och jag vill så klart inte att det kommer ut ! Mina 3 barn vet inte om att detta har inträffat och jag vill inte att de ska få reda på det heller , men nu har det börjat sprida sig hos grannarna och folk börjar undvika mig och mina barn får inte leka hos visa familjer , går det göra en polisanmälan för förtal eller liknade , jag har inte så mycket som en p böter sedan detta inträffade för 15 år sedan

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Förtal är ett ärekränkningsbrott och regleras i 5 kap. Brottsbalken (BrB). Förtal föreligger när en person utpekar någon annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgifter som är ägnade att utsätta denne för andras missaktning, 5 kap. 1 § BrB. Att en person berättar för andra att du har suttit i fängelse kan alltså vara förtal. Det spelar ingen roll om uppgiften är sann eller ej.

Det går att göra en polisanmälan för förtal. Vid förtalsbrott är det dock målsägande (du själv) som får väcka åtal och driva målet, och inte en åklagare som i vanliga fall, 5 kap. 5 § BrB.

Med vänliga hälsningar,

Hanna LindstenRådgivare