Fråga om förundersökning och motanmälningar

Jag är målsägande i ett brott som begåtts av ungdomar. Nu har en av ungdomarna gjort en sk "motanmälan" för den känt sig hotad. Den/de påstår att jag sagt "att jag ska strypa dem".. ( jag har varit högljudd och upprörd och chockad och sagt att "de borde ha ett kok stryk"

Jag har träffat den ungdomspolis som utreder fallet och i frrdags fick jag ett mail att jag ska göra utlåtande ang händelsen om hotet.

Känner att förövaren kan gå fri men att jag åker dit. Ska jag göra en Falsk anklagelse mot dem? Ska jag begära ombud vid vidare förhör om mig? Tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om någon anmält dig för att ha begått en brottslig gärning, vilken du inte begått, är det det tänkbart att personen gör sig skyldig till antingen till falsk angivelse eller falsk tillvitelse (skillnaden dem emellan är gärningspersonens avsikt med själv anmälan), se 15:6-7 brottsbalken. Har så skett bör du anmäla brottet. Det kan vara påkallat att peka på det att en bristande anmälan rörande t.ex. falsk angivelse skulle kunna resultera i en motanmälan om t.ex. falsk tillvitelse. Det är därför nödvändigt att utreda läget ordentligt, eller avstå.

Vad gäller förhör, för vad som förmodat kommer rubriceras som olaga hot eller ofredande (4:5 & 7 brottsbalken), gäller att någon offentlig försvarare förmodligen inte kommer utses, se 21:3 a rättegångsbalken. Däremot finns det inget hinder mot att själv utse en försvarare eller begära att få en offentlig sådan även om chanserna är små.

Det utlåtande du ombetts skriva verkar dock vara av den karaktären att det ska klargöra din inställning till själva anmälan. Den delen är alltså inte ett förhör i sig.

Behöver du ytterligare stöd och råd är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Philip SöderbergRådgivare