FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt27/11/2015

Fråga om gåvoskatt och om krav finns på upprättande av gåvobrev

Har en fråga om gåvoskatt, finns den kvar ?

Det gäller gåva i pengar inte fastighet, från min far till mig och min bror.

Gäller det att skriva ett gåvobrev från far till oss och måste det registreras till någon myndighet ?

Med vänlig hälsning

Nyfiken novis

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt 8 kap. 2 § Inkomstskattelagen så är förvärv genom gåva skattefritt. En förutsättning för detta är emellertid att gåvan är rent benefik, d.v.s. att gåvan inte kan anses utgöra ersättning för utförda prestationer.

Ur skattesynpunkt finns inte heller några krav på upprättande eller registrering av gåvobrev. Eftersom du anger att du och din bror ska få gåvan av er far, så kan det emellertid beroende på er familjesituation (t.ex. om du har fler syskon), finnas fördelar med ett gåvobrev som föreskriver t.ex. huruvida gåvan ska utgöra förskott på arv eller inte.

Svaret på din fråga blev relativt kort, men jag hoppas att du upplever att du fått den besvarad. Har du ytterligare frågor eller funderingar så är du välkommen att återkomma i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar,

Adam Karttunen BarkRådgivare