Fråga om gemensamma kostnader inom ramen för samboenden

Hej. Jag och min sambo kommer att separera efter 10 år. Vi har ett hus som vi äger tillsammans 50/50 och inga lån. Nu kommer min sambo med ett dokument som jag inte har sett under 10 års tid. Vi har haft som vana att samla kvitton från matinköp och sophantering och elkostnader med mera. Och jag har alltid trott att han endast följer våra driftskostnader av rent intresse. Han har visat mig ibland att "nu går elkostnaderna ner eftersom vi har installerat en braskamin", vilket jag har tyckt är mycket bra, naturligtvis. Jag har betalat mat och sophantering med mera. Han har ansvarat för el och bredband med mera. Nu när vi ska separera kommer han plötsligt med en Excel ark där han har samlat in kvitton under alla dessa 10 åren och hävdar att jag är skyldig honom 100 000 kr. Jag har aldrig sett hans Excel ark, han har aldrig skickat den till mig och jag har inte heller gett alla mina kvitton över åren till honom eftersom jag har trott att vi har levt i ett parförhållande där vi delar på saker och bidrar båda. Så allt är definitivt inte med. Och jag har bidragit mer under t.ex. våra semesterresor eftersom jag har tyckt att det är en del av vårt förhållande. Nu undrar jag vad lagen säger om detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!
Inom ramen för ett samboende förväntas samborna dela på gemensamma kostnader såsom exempelvis el, mat etc. om inte samborna kommit överens om någonting annat. Om din f.d. sambo nu gör gällande att du är skyldig honom 100 000 kr som hänför sig till kostnader för ert gemensamma hem bör din f.d. sambo mot denna bakgrund vara skyldig att bevisa att ni kommit överens om att dessa kostnader inte utgjort en del av de gemensamma kostnader som ni tillhandahåller varandra vederlagsfritt inom ramen för ert samboende varför du blivit ersättningsskyldig till honom. Om din f.d. sambo inte kan bevisa detta bör din f.d. sambos betalning av dessa kostnader istället anses utgöra en gåva till dig på samma sätt som de inköp av mat etc. som du gjort för ert gemensamma hem delvis utgjort en gåva till honom.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare