Fråga om godtagbara skäl för uthyrning i andrahand

Nekad att hyra ut i andra hand då jag och tjejen bott tillsammans i gamla lägenheten i ett år. Finns det möjlighet att få ett annat godtagbart skäl då jag inte vill riskera att stå utan lägenhet om vi gör slut.

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det inte framgår av frågan om det gäller en bostadsrätt eller hyresrätt, så har jag i mitt svår utgått ifrån att det är en hyresrätt. Om så inte är fallet är du välkommen att återkomma!

Beaktansvärda skäl för andrahandsuthyrning
Om hyresvärden inte går med på en andrahandsupplåtelse kan du ansöka om tillstånd hos hyresnämnden.
Hyresnämnden kan lämna tillstånd till uthyrning om det finns beaktansvärda skäl, dessa skäl kan vara:

- Hyresgästens ålder (en äldre person har alltså lättare att hyra ut sin lägenhet i andrahand)
- Sjukdom
- Tillfälligt arbete på annan ort
- Studier på annan ort
- Längre utlandsvistelse (exempelvis utlandstjänstgöring)
- Om hyresgästen ska provbo med sin partner
(För lagstöd, se här)

Hur länge får man hyra ut?
Ett år åt gången brukar i regel vara tiden som hyresnämnden godkänner andrahandsuthyrningen. Om hyresvärden inte går med på fortsatt uthyrning kan du som förstahandshyresgäst sedan göra en ny ansökan om nytt tillstånd hos hyresnämnden, varpå en ny prövning görs. Vid speciella förhållanden, exempelvis vid en längre utlandstjänstgöring, kan dock tillstånd ges för hela tjänstgöringstiden. Men i regel lämnar nämnden inte tillstånd för längre tid än tre år sammanlagt.

Sammanfattning
Ovan finner du alltså skäl för när en andrahandsuthyrning bör godkännas. Sedan kan det även finnas andra skäl som hyresnämnden finner som godtagbara, men dessa kan inte jag svara på då det beror på det enskilda fallet. För vidare hjälp är mitt råd därför att du hör av dig till hyresnämnden direkt.
Här kan du kontakta dem.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare